Wat doe je op een beurs als je het gevoel hebt alles – of ten minste te veel – al gezien te hebben op internet, in bladen, bij evenementen? Als je niet meer verrast wordt door fatbikes, endurobikes, e-bikes, e-endurobikes, racefietsen met schrijfremmen en iedere mainstream-geworden niche?
Vorig jaar gingen wij op Bikemotion op pad om filmpjes te maken. Zonder vooropgezet plan. We maakten korte videopraatjes met verschillende vertegenwoordigers. Wat ú niet zag, maar óns opviel: we hebben een deel van het materiaal niet kunnen gebruiken, omdat vertegenwoordigers min of meer hun folder voorlazen, en ons – zo leek het – probeerden te hersenspoelen met een een continue herhaling van alle featurenamen en afkortingen die we her en der op de frames zagen staan. Maar wij als kritische bikers, lezers en journalisten prikken daar natuurlijk keihard doorheen. Dat hoeven we dus niet weer te horen!
Toen we daarom dit jaar weer met de camera naar Utrecht gingen, gaven we onszelf en de geïnterviewden een opdracht: “Maak ons blij”. Oftewel:
Kies één fiets die je aanspreekt, of waarvan je denkt dat hij de VZ lezer aanspreekt. En maak ons dan in anderhalve minuut enthousiast. Maar, let op: we willen geen features horen, geen afko’s en al helemaal geen modewoorden als “enduro”.
We waren vooraf erg benieuwd naar hoe snel de vertegenwoordigers zouden kunnen schakelen, wat ze ons zouden vertellen, maar ook welke fiets ze zouden pakken! Hieronder ziet u de oogst…
Altijd scherp…
Onmeunige ragbak uit de Achterhoek
De fiets van de baas.
Laatste in dit rijtje, maar als eerste geschoten. Om half twaalf al aan het bier. Zwaar hoor, reportertje spelen.
Keuzes, keuzes, keuzes…
Specialized toont een prachtig topmodel racebak en kiest hiermee voor het halo-effect. Ondanks dat deze fiets – naar onze mening – waarschijnlijk qua gebruiksdoel en prijs niet de eerste keuze is voor de gemiddelde VZ lezer, straalt de pure high tech en esthetiek van deze fiets af op de rest van het gamma. Jelle maakt namens Cosmic vervolgens een heel persoonlijke en originele keuze. Leuk leuk leuk! Ook Vos Sports Vision laat zijn eigen favoriete fiets zien, en kan ons precies uitleggen uitleggen wat de geometrie en overige eigenschappen van de fiets voor hem doen. Goed verhaal. En Focus tenslotte kiest voor een fiets waarvan hij verwacht dat de VZ lezer bevalt: een fijne al mountain. En ook nog enigszins betaalbaar ook voor dit segment. Leuk om zulke diverse keuzes te zien!
Blijf ons blij maken!
Wij zijn blij verrast door de manier waarop we te woord werden gestaan. De gesprekjes zijn – op een enkele grap na – niet voorgeproduceerd. Toegegeven, het blijft voor de commercianten moeilijk om van de verboden woorden af te blijven. Sterker nog, in de eindmontage is er al wat uitgeknipt! Toch concluderen wij dat onze gesprekspartners goed inspelen op de vragen die gesteld worden en hun enthousiasme goed kunnen overbrengen. Wij zeggen daarom: meer van dit soort marketinguitingen graag en minder feature-praat. Blijf ons blij maken!
P.s. En blijf ons ook gerust bier aanbieden.
Tekst: Lars Vogelenzang
Video’s: Eric Wictor
Net als vorig jaar zijn de filmpjes van/met Lars een erg leuke toevoeging aan het bike motion verslag! Originele insteek van de interviews, leuk!