Van vrijdag 22 tot en met zondag 24 juni vond in het Oostenrijkse Mayrhofen het Cube Bike Days evenement plaats. Deze editie was de tweede nadat vorig jaar de eerste Cube Bike Days tot een voorzichtig succes benoemd kon worden.
Vorig jaar kwamen er, verspreid over 3 dagen, 400 deelnemers naar fietsen kijken, over fietsen praten en vooral op fietsen rijden. De Bike Days bieden dan ook voor menigeen de kans om de dikste fiets uit de range eens te proberen of kennis te maken met een fully op daarvoor uitstekend terrein. Naast al enige nieuwtjes voor 2013, waarover we al eerder berichtten, kon men er ook kennis maken met de Cube-medewerkers die het evenement mede vorm gaven en in een relaxte setting je te woord stonden of met je op een van de testparcoursen de fijne kneepjes van de ontwerpen kon laten ervaren.
Mayrhofen werpt zich ook op als de perfecte plek om zo’n evenement te laten plaats vinden. Zo zijn er maar liefst 18 uitgepijlde cross country routes te vinden en zijn er op de ‘Actionberg’ Penken 2 freeride parcoursen uitgezet. Tijdens ons bezoek aan de Cube Bike Days reden we beide parcoursen; de “Himmelfahrt” bleek met zijn kombochten en wallride een mooie opwarmer voor het stevigere werk van de “Höllenritt”.
Gedurende de twee dagen dat we aanwezig waren in Mayrhofen hebben we optimaal van het goede weer kunnen profiteren en de mooiste trails kunnen rijden op diverse fietsen uit de testvloot van Cube en als de trails nog niet spannend genoeg voor je waren, dan kon je je inschrijven voor de Cube AMS Rally; een heuse endurowedstrijd met getimede specials.
Van dat voorgenomen ‘relaxt’ weekendje toeren bleef dus ook slechts de helft overeind, toen ik me samen met de heren van Up/Down magazine inschreef als hèt Nederlandse Media-team. Doel; eerste plek onder de media-teams. Waarin we, met verve slaagden! Uiteraard omdat we alle lijnen perfect aansneden, de flow goed wisten te pakken, en vooral als team perfect functioneerde. Uiteraard hadden de perfect rijdende Cube’s een groot aandeel in de overwinning, dat moge duidelijk zijn. Dat we het enige media-team waren, had er wellicht ook wel voor een deel wat mee te maken.
Happy Family
De voorbije jaren zien we een trend ontstaan dat merken zelf testdagen en -weekenden organiseren. Op massale evenementen kun je meerdere merken back-to-back testen, maar daar staat tegenover dat de aandacht voor elke testrijder natuurlijk ook een stuk minder is.
Toch lijken evenementen zoals deze Cube Bike Days hun plaats te vinden in de agenda’s. Ze bieden potentiële nieuwe klanten de kans de producten te proberen en kennis te maken met de mensen achter een merk en tegelijkertijd vervullen ze de rol van het verwelkomen van de vaste klanten tot de eigen familie.
Toegegeven, Mayrhofen is niet bepaald om de hoek. Maar door het eind juni te laten plaats vinden is niet alleen de kans op goed weer groter, het is ook nog eens te combineren met een vakantie in de Alpen. Het was dan ook beslist geen Duits-Oostenrijks-onderonsje. Er waren deelnemers uit Frankrijk, Engeland en we troffen Nederlandse mensen die het als een mooie tussenstop zagen op de terugreis van een vakantie in Slovenië.
Gezien de toestroom van maar liefst 700 deelnemers bij deze tweede editie kan het niet anders dan dat volgende jaar een derde editie zeker plaats zal vinden.
Tekst en foto’s: Jeroen van den Brand
Met dank aan: One Way Distribution & Irmo Keizer