Als er de afgelopen weken een mountainbike onder de internationale aandacht kwam, dan is het de Yeti SB-5 Carbon met Switch infinity technology. Dat is een mond vol met engelse en technische termen, dus laten we dat eens ontleden. De Yeti is in basis een carbon full-suspension trailbike met 127 mm veerweg achter en 650b wielen.
Switch Infinity is eigenlijk een doorontwikkeling van hun oude rail technology die in de 303 WC downhill fiets gebruikt wordt. Wat Switch Infinity in basis doet is het draaipunt van de achterbrug gedurende het inveren veranderen. Feitelijk is dit dus een oneindig lange tussenlink die het onderste deel van de achterbrug op en neer doet gaan. Yeti claimt hiermee een veel betere efficiency te krijgen gecombineerd met een betere gevoeligheid voor kleine oneffenheden en dieper in de veerweg een betere respons op ‘vierkante’ obstakels.
De collega’s van VitalMTB hebben hun eerste indrukken van het systeem en de fiets al op gedaan bij Yeti zelf in Colorado. Wij zijn vooral benieuwd of Yeti teamrijder Graves er de komende EWS-en op gaat rijden. Proof is in the eating…
En als dat allemaal niet helder genoeg uitgelegd is, Yeti heeft uiteraard ook een video gemaakt van hoe het werkt:
Aan de hele andere kan van het spectrum dan: racefietsen! Mavic bestaat dit jaar maar liefst 125 jaar en dat vieren ze door een aantal boutique merken custom Mavic 125 years racefietsen te laten bouwen. Merken als Seven, Lynskey en Independent Fabrication hebben hun stinkende best gedaan om voor het merk met de gele volgwagens prachtige fietsen te bouwen, natuurlijk afgemonteerd met diverse Mavic 125 anniversary onderdelen. Een tweetal fietsen lieten bij mij de mond even wat langer openstaan dan gebruikelijk:
Deze Argonaut met de verschillende Mavic logo’s door de jaren heen op de onderbuis
En deze stalen beauty van Mosaic…
De rest van de specials is te zien bij de collega’s van Bikerumor.
Om af te sluiten, uw dagelijkse portie WTF: deze McFly customs rad rod fiets van de Belg Antoine Hotermans. Als je verder kijkt dan de roest en de kokerprofielen die ook bij mijn schoonvader in de loods liggen, dan zie je ineens allerlei mooie details: custom gegraveerde cranks en 2CV deurgrepen als bar-ends. Wauw!
CJ