Nog 4 weken en nagenoeg de complete fietsindustrie trekt naar het Duitse Friedrichshafen voor de jaarlijkse pelgrimage, beter bekend als de EuroBike. Ook wij zullen dit jaar de tocht op nieuw maken. Voor sommige van onze crew zelfs al voor de tiende maal op rij. Omdat ze goed gelovig, of juist licht gelovig zijn en jaarlijks een update behoeven?
Vorig jaar sloten we onze dagelijkse update-serie nog af met een pleidooi. Een pleidooi voor de branche om nieuws te presenteren dat ook ècht nieuws is. Dus wat meer substantiëler dan een ‘update’ van het kleurenpatroon omdat we nu eenmaal met modeljaren werken. Vorig jaar kregen we een bevestiging van wat we vooraf al konden bedenken; iedereen aan de carbon 29er, geïntegreerde kabels, postmount schijfrembevestigingen en PF30 of BB30 trapassen. Het nieuws is voorspelbaar, en eigenlijk is dat dit jaar niet anders.
650b
Je hoeft ook geen helderziende te zijn om te snappen dat die tussen-wielmaat, 650b, of 27,5″ zo u wilt, ongetwijfeld overal zal opdoemen met het predikaat ‘nieuw!’ Velen miste eerder de 29er-boot en is het dus logisch dat velen nu meteen instappen. Het was namelijk een flinke borstcrawl om die reeds uit de haven gevaren boot nog enigszins bij te benen. Ik denk ook dat er van meet af aan een groot verschil zal zijn met die langzame omarming van de 29er door de industrie. Met name de Europese merken zetten de 29″ wielen in de aanvangsfase in in de mid-range fietsen met een aluminium frame. Logisch; aluminium frames zijn nu eenmaal sneller en veel goedkoper te maken en de high-end koper is vaak nogal uitgesproken. Dus was men voorzichtig. ‘Stel nou dat het niet aanslaat?’ Sommige Europese fabrikanten hielden met termen als ’toer mountainbikes’ een stok achter de deur bij de introductie van hun 29er 3, 4 jaar geleden, waarbij het pas langzaam naar het high-end en wedstrijdsegment doordruppelde als grote publiekstrekkers. Ik vermoed echter dat de 650b-wave vooral juist in het high-end segment geposteerd wordt om aanloop-imago schade te beperken.
Daarnaast zal het interessant zijn om te zien hoe men reageert op wat een deel van de branche denkt; dat 650b vooral voor het meer-veerweg-segment ‘bedoeld’ is. RockShox levert bewust geveerde vorken met 120+ millimeter veerweg voor 650b wielen, terwijl bijvoorbeeld Scott de middenmaat-wielen vooral ook adopteert voor het cross country segment, zie Nino Schurter. De markt is zoekende en ik denk dat deze EuroBike dat heel duidelijk zichtbaar zal zijn. We zullen onze oren ook zeker eens te luisteren leggen bij de productmanagers; “waar ‘geloof’ jij in?” Immers 2 jaar geleden ‘geloofde’ de heren/dames productmanagers in het succes van de 29er en werd het daarom omarmt.
Allemaal aan de schijf!
Genoeg over wielmaten. Ander voorspelbaar nieuws? Ja. Maar dat is allerminst saai, maar dat is mijn persoonlijke mening. Misschien niet direct interessant voor de doorgewinterde mountainbiker, maar wel voor de wielrenners: hydrauliek. Al jaren de norm op het gebied van remmen op je off road fiets, staan we nu aan de vooravond van misschien wel één van de de grootste verandering in de traditioneel meest conservatieve tak van onze fietsenbranche. Di2 en derivaten even buiten beschouwing gelaten. In de voorbije maanden hebben we al de nodige remmen voorbij zien komen. Magura kwam met een ‘revolutionair’ setje en ook van SRAM is het geweten dat de RED groep uitgebreid wordt met hydraulische remmen. Ik doel daarbij in eerste lijn op de velgremmen. Ja, schijfremmen zijn eigenlijk de ‘echte revelatie’ en de aankomende EuroBike zal de eerste echte grote kennismaking worden voor het publiek met schijfremmen op de racefiets. Maar of dat dit een succes wordt?
Gezien de traditionele houding van dat deel van de markt denk ik dat het sowieso een lange aanloopfase zal hebben… als het al een succes wordt. De reden voor mijn scepsis in deze komt vooral door de werkingsprincipe van de schijfrem versus de manier waarop de gemiddelde fietser zijn remmen gebruikt in de bergen: slepend. Voortkomende uit het gevoel van schijnzekerheid; de remmen bedienen, maar eigenlijk niet echt remmen. Elke mountainbiker komt er al vrij snel achter dat langdurig slepend remmen met je schijven resulteert in slechte remprestaties en het kunnen weggooien van je geglazuurde remblokken… Tel daarbij op dat het met de dunne bandjes op de weg iets meer gevoel vraagt om de vertraging ten opzichte van het asfalt goed te moduleren zonder de grip kwijt te raken en je begrijpt dat het goed gebruiken van schijven op de racer voor de gemiddelde trimmer nog niet zo evident is.
Frames en vorken moeten ook lokaal verstevigd worden en dat staat haaks op de immer voortschrijdende strijd tegen obesitas bij frames en vorken. Toch geloof ik eigenlijk ook niet dat het een tijdelijke hype zal zijn. De impact die het nu al heeft, heeft sowieso gevolgen. Het heeft de deur mede geopend voor het herzien van andere bestaande conventies. Achternaafbreedtes bijvoorbeeld. Die worden al breder met de komst van 11 speed, ook al is het dan slechts 1 millimeter…
In het cyclocross segment gaat het al sneller. Dit jaar zullen we ongetwijfeld nog meer disc-specific crossers gaan zien dan vorig jaar en allemaal voorzien van een 135 millimeter dropout spacing. Dat de UCI de remmen vrij gaf voor gebruik bij cross wedstrijden werd niet en mass door de profs opgepakt het voorbije seizoen. Omdat men nog niet durfde? Omdat het niet werkt? Of omdat er weinig aanbod was van de bekende partijen zoals Shimano en SRAM, typisch ook de grotere sponsoren in het veld. Maar naast SRAM’s hydraulische velgrem zal ook snel de al eerder uitgelekte schijfremmenset leverbaar worden. De officiële introductie vind misschien deze EuroBike plaats, al geeft SRAM’s PR-afdeling in deze nog niet thuis op onze navraag. TRP en Formula zagen in de Di2 technologie van Shimano de mogelijkheid om hydro-stoppers te ontwikkelen met schakel- en remgrepen gecombineerd, zoals je het ook het liefst zou hebben. Maar wat zou Shimano’s antwoord zijn? Hun kabelbediende schijfrem voor het toer- en cyclocross segment is natuurlijk niet hun laatste en definitieve antwoord. Deze EuroBike zal hoe dan ook de voorbode zijn voor een breedschalig experiment; iedereen aan de schijfrem… Om te beginnen bij de cyclocrossers. In tegenstelling tot vorig seizoen zal dit seizoen ongetwijfeld de schijfrem te zien zijn in het veld. Sven Nys gaat met een set Formula’s rijden en dus volgt de rest van zelf. Immers cyclocrossers zijn als schapen (niet persoonlijk bedoeld…); als Sven Nys over de dam is, volgt de rest…
Schakelgerij
En dan? Voor de SRAM’s en Shimano’s zit er niet veel meer in het vat voor de komende tijd wat betreft het aantal versnellingen. Zeg nu zelf, met 11 speed ‘zijn er inmiddels toch wel’? Maar ja, dat dachten we bij 10 speed ook al en eigenlijk bij 9 speed ook. En er waren zelfs mensen (…) die dachten dat 8 speed al zwaar over the top was. SRAM’s XX1 zullen we uiteraard op de nodige enduro en all-mountain fietsen tegen komen, maar ik denk ook op een aantal cross country machines. Zie wederom Nino Schurter’s Scott. Dat is gewoon een regelrecht marktonderzoek en een slimme marketingstrategie. Eerst posteren in de niche van het all-mountain/enduro segment omdat daar de voordelen duidelijker naar voren komen en dan toch langzaam de XC-scene inpalmen in plaats van het direct te pluggen in die hoek waar het aanvankelijk als controversieel gezien wordt. Waar kennen we dit toch van? Oh ja… De Shadow derailleurs van Shimano en de recente opkomst van ‘geremde’ derailleurkooi.
Foto: www.sram.com
Shimano heeft natuurlijk de Saint en Zee groepen voor het all-mountain/enduro segment, maar die zie je dan weer niet terug op een cross country fiets. Zouden de Japanners nog met een antwoord komen op de XX1 van SRAM? Of antwoorden ze niet, maar komen ze deze EuroBike met een 11 speed XTR? Of… een XTR Di2?
Er gaat ongetwijfeld aandacht zijn voor de laatste ‘nieuwe-standaard’-troef van Shimano; de DirectMount voor de achterderailleur. Het vergt een ander derailleurpad ontwerp en daarmee zouden ze potentieel fietsfabrikanten voor een keuze gesteld kunnen hebben. Of je maakt je frame voor Shimano’s Direct Mount derailleurs of je blijft bij het ‘oude’ als je SRAM wil monteren. Inmiddels hebben we al gezien dat met een slim ontwerp beide mogelijk is, zoals Cube dit al toonde. Eén frame, twee type derailleurpadjes/dropouts. Dit zullen we ongetwijfeld bij meer merken gaan zien.
Elektronica
De elektrificering van de fiets is ook de ‘hype’-fase ruimschoots voorbij. E-bikes hebben een geheel nieuw marktsegment aangeboord en we zullen dan ook deze EuroBike ongetwijfeld weer de nodige concept-bikes zien om het imago van de ouwelullenfiets op te krikken. Fietsen zoals Specialized’s Turbo. Een concept-bike die je ook gewoon kunt kopen. 29er mountainbikes met trapondersteuning; die zullen we ook in toenemende maten tegen gaan komen.
Maar wat me vooral zal interesseren is de introductie van elektronica in ‘mainstream’ componenten. Di2 kenen we inmiddels en dat is met de Ultegra groep van Shimano ook een pak meer betaalbaar geworden. Zouden de markt in dit smart-phone-tijdperk een stuk toegankelijker zijn geworden voor elektronica in/op de fiets? Campagnolo volgt het voorbeeld van de Ultegra Di2 en heeft de Athena groep in een elektrische versie uitgebracht.
Van SRAM hebben we nog weinig gehoord op dit vlak. Zij spelen in een ander segment met vonken; vering. Onlangs introduceerde Lapierre de RockShox EI technologie. Een achter demper die volledig aangestuurd wordt door een veelvoud aan sensoren en een computer. Ruim 10 jaar geleden deed Noleen/K2 een zelfde poging en ook Cannondale had wat iteraties, al betrof dat eerder een elektrische bediening van een enkele, normaal met de hand bediende, functie. Successen werden het niet, al denk ik dat dat nu anders zal zijn.
Foto: www.pinkbike.com
Overigens introduceerde Fox recentelijk ook al een elektrische lockout met Shimano’s Di2 batterij technologie geïntroduceerd. Wist je trouwens dat Fox een aantal patenten gebruikt van Shimano? De QR15 zoals deze te vinden is op de Fox vorken is een gepatenteerd ontwerp van Shimano, maar de Japanners hebben in de voorbije jaren ook talloze dempertechnieken gepatenteerd. En een deel daarvan gaat specifiek over de toepassing van elektronica… Teken aan de wand…? Immers, SRAM heeft RockShox onder de vleugels…
Verrassingen
Je zou zo haast denken dat een EuroBike tè voorspelbaar wordt en waarom zou je dan nog gaan? Nou, in die 9 keren voorafgaande aan deze editie waren er ook altijd wel weer dingen die wèl verrassend waren. En ik ga er ook gewoon van uit dat dat dit jaar niet veel anders zal zijn. Zo hoop ik nieuwe materialen te zien. Daar staat de ontwikkeling ook niet stil en laten we eerlijk zijn, carbon is inmiddels ook niet meer exclusief of exotisch maar gewoon confectie geworden. Wat zal ’the next big thing’ zijn op het gebied van materialen? We hebben bamboe al voorbij zien komen en ook daar zien we een stijgende lijn in het aantal frames dat wordt aangeboden, maar ik geloof niet dat het ooit op brede schaal de concurrentie aan zal gaan met aluminium of carbon. ‘Groene’ technologieën zullen zeker gepromoot worden, deels om imago’s mee op te poetsen, maar ik voorzie ook wel wat meer gebruik van natuurlijke materialen op high-end niveau. Bijvoorbeeld in frames. Wat en hoe? Ik hoop het de komende EuroBike al te zien. Daarnaast wil ik ook nog niet stoppen met ‘geloven’ dat er nog genoeg te innoveren valt.
Hoop en geloven. Die woorden zijn meermaals gevallen in dit artikel, maar ik noemde de massale samenkomst tijdens de EuroBike in de opening ook al een pelgrimage. De EuroBike is dan ook eigenlijk een kerk, of, gezien de grootte, eerder nog een kathedraal. Er wordt samen gekomen, er wordt gepredikt en bovenal veel beloofd en geloofd. Wij trekken ook onze loopschoenen weer aan en gaan op pelgrimage. Eens kijken wat ‘de leer’ ons voor 2013 allemaal gaat brengen…!
Tekst: Jeroen van den Brand
Een prachtig artikel. Ik heb het met plezier gelezen. Echter, ik wil er aan toevoegen dat er een fout sluipt in al uw artikelen die over de z.g. elektrische mountainbike gaan. Dit noemt men namelijk geen “E-bike” maar een “E-mtb”. Een E-bike is gewoon een stads-of toerfiets. Een E-MTB is een Elektrische Mountainbike of ook wel een E-Mountainbike genoemd, maar kortweg dus E-MTB.
Wel een mooie manier om zo onderscheid te maken inderdaad, maarre… daar is nog geen standaard notatie van te herkennen in de branche, dus een fout zou ik het niet noemen. Het is maar welke afkorting de fabrikanten er aan geven.