Evilzone | Kabels dóór je balhoofd: Wat een achterlijk idee!

Revolte, aksie, stop het nu het nog kan! #stopmetkabelsdoorhetbalhoofd

Evilzone-logo
Soms dringen goede dingen uit de wielrennerij ook door in de mountainbikewereld. Tom Pidcock bijvoorbeeld. Maar soms ook slechte dingen. Kabels en leidingen dóór je balhoofdstel bijvoorbeeld. Want dat is op een mountainbike ronduit achterlijk! En toch: je gaat het steeds meer zien… Gelukkig kun jij helpen om die gekte te stoppen!

Integratie in de gratie

Kabels (en hydraulische remleidingen) die dóór het frame lopen bestaan al heel lang en zijn inmiddels op bijna alle duurdere sportieve fietsen standaard. Je kabels duiken door een poortje rondom de balhoofdbuis het frame in en komen er ergens achteraan weer uit. Het is – afhankelijk van hoe doordacht de fabrikant het vormgeeft – wat meer gedoe met klussen en het kán rammelen. Maar een frame met kabels binnendoor ziet er toch wel mooi uit, en de kabels zijn meteen tegen de boze buitenwereld afgeschermd. Op de racefiets geeft het zelfs een klein aerodynamisch voordeel.

Kabels door je frame is in de voorbije jaren heel normaal geworden. Nieuw is het allerminst…

Het Amerikaanse Klein deed het al begin jaren 90. En ook toen was het al een gehannes om kabels te vervangen. Toch hebben we het inmiddels stilaan geaccepteerd.

Kabels dóór het balhoofd, stuur en/of stuurpen: Een goed idee op je aero-racer?

De laatste tijd zien we echter ook steeds meer mountainbikes opduiken waar de kabels niet via een poortje in een framebuis, maar dóór het bovenste balhoofdlager het frame binnen gaan. En soms lopen ze óók nog door het stuur en de stuurpen. Die volledige kabelintegratie komt uit de wielrennerij. En dáár heeft het ook echt een functie. Want wie zijn racefiets aerodynamisch wil optimaliseren, ontkomt niet aan het feit dat die stukjes zichtbare kabel aan de voorzijde van de fiets – hoe klein ook – vanwege hun ronde vorm en hun plek vóór de balhoofdbuis de luchtstroom om het frame verstoren. Met volledig geïntegreerde kabels bespaar je meetbaar enkele Wattjes. Misschien is dat voor de toerder minder relevant, in de topsport is elk bespaard Wattje echter pure winst. En dus – of je er nu om vraagt of niet – op steeds meer (aero-)racers is het stilaan een standaard aan het worden.

Kabels door balhoofd – Evilzone

Kabels dóór het balhoofd, stuur en/of stuurpen: Een kakidee voor je mountainbike!

Op de mountainbike is dat (kleine) aerodynamicavoordeel echter afwezig. Zó hard rij je immers niet. Nee, voor ons als offroadridders heeft het doorvoeren van kabels door het balhoofd eigenlijk alleen maar nadelen. Die zijn grotendeels hetzelfde als op je aeroracers, maar dan dus zónder enig echt relevant voordeel. Denk maar eens aan wat er gebeurt als je je bovenste balhoofdlager moet servicen of vervangen… Of, als de kabels ook door je stuur of stuurpen lopen, je die onderdelen wil vervangen… Zeker wanneer je je fiets net nieuw hebt en nog met de zitpositie wilt of móet experimenteren. Je moet dan alle kabels die erdoorheen lopen loskoppelen, helemaal eruit halen, dan terug rijgen, aansluiten en met wat pech zelfs je rem(men) opnieuw ontluchten. Wat een kakidee! Doe je dit dagelijks? Nee, als hobbyfietser zeker niet. Maar dat maakt het niet minder belachelijk in mijn optiek…

Test Trek Checkpoint

Oók op gravelbikes zie steeds vaker kabels dóór het balhoofd het frame in gaan. Aero? Jahoor. Maar dat doe je natuurlijk teniet wanneer je je stuurtas monteert… En toegegeven: op een gravelbike zitten kabels al snel in de weg voor een stuurtas, dus daar brengt het zowaar nog iets van een voordeel. Maar of ze opwegen tegen de nadelen…?

Gelukkig zijn er nog wel een paar andere nadelen om deze rant kracht bij te zetten…

… wat heet ‘een paar’:

Te beginnen met een – ahum – triviaal aspect als ‘veiligheid’:

  • Als een buitenkabel of remleiding intern tegen een carbon stuurbuis schuurt… dan wint de kabel en verliest de vorkbuis. Een op termijn mogelijk zéér gevaarlijke situatie dus, die je ook niet direct in het zicht hebt;
  • Er zijn óók al gevallen bekend waarbij de doorvoerring tussen lager en stuurbuis zelf dusdanig ín de stuurbuis drukt, dat carbon stuurbuizen beschadigd raken.

Maar bijkomend ook nog:

  • Ingewikkeldere en daardoor duurdere frames;
  • Nóg meer merkspecifieke, mogelijk duurdere onderdelen op je fiets;
  • Meer kans op gezeik bij reserve-onderdelen. Die kun je immers alleen bij de framefabrikant kopen;
  • Onderdelen als stuurpen (en/of stuur) vervangen door een ander merk wordt soms onmogelijk;
  • De opbouwtijd van de fiets wordt veel langer. Dat kost óók geld;
  • Een schrikbarend hoge fietsenmakersrekening bij het laten vervangen van een bovenste balhoofdlager, kabels of leidingen;
  • Boze reacties als je als fietsenmaker die bovenstaande rekening aan zijn klant overhandigt;
  • Kans op kraakjes. De Canyon Spectral van collega Lars heeft geen kabels dóór het balhoofd, maar al wel een extra ring tussen de vorkbuis en het extra grote balhoofdlager. Hiermee is het frame al voorbereid op een toekomstige frameupdate met kabels binnendoor. Op het mtb-news forum blijkt dat hij zacht gezegd zeker niet de enige ben bij wie die constructie kraakt;
  • Even je vork eruit trekken voor service of inspectie is óók meer gedoe;
  • Je creëert aan de bovenkant een prachtige extra mogelijkheid om water in je frame te krijgen;
  • Draadloze derailleurs, droppers en lockouts verkleinen het aantal kabels en beperken daarmee bovenstaande nadelen. Maar die zijn wel véél duurder. Dat kan er dus voor zorgen dat er steeds minder modelvarianten beschikbaar komen met de meer betaalbare en tóch goed werkende mechanische componenten. Of dat fabrikanten, om de prijs van fiets te drukken, bijvoorbeeld wielen monteren die qua kwaliteit niet passen bij de rest van de fiets.

‘Omdat het anders is’ is een héél slecht argument

Griebus… waarom beginnen Scott, Trek, Focus, Magura en… – hier volgen waarschijnlijk binnenkort nog andere namen – dan toch met die onzin? Omdat het nieuw en anders is en er mooi uit kan zien. Dit soort – op zijn zachtst gezegd – dubieuze onderbouwing wordt maar al té vaak gebruikt in de fietsindustrie. Want in de optiek van de industrie kan dat blijkbaar genoeg zijn om een potentiële klant over de streep te trekken. De megalijst aan nadelen verzwijgen ze, en laten de klant daar pas ná aanschaf van de fiets hardhandig achter komen.

– Zucht – Dan doe je de moeite om kabels dóór het balhoofd ‘zo mooi mogelijk weg te werken’, laat je nog genoeg andere kabels wél buitenlangs lopen. Wat een halfbakken oplossing. Als ‘mooi’ het argument is, dan heb je hierin nog steeds alle nadelen en win alsnog niet de stijlprijs…

#stopmetkabelsdoorhetbalhoofd

Is dit nu een voldongen feit, hebben alle serieuze bikes dit straks? Jeen. Ga er maar vanuit dat er de komende tijd méér fietsen met de kabels dóór het balhoofd op de markt komen. Jij kan echter een aantal dingen doen om die ontwikkeling te stoppen. En je kan er nog lol aan beleven ook. Nu gaat een hashtag als #stopmetkabelsdoorhetbalhoofd weinig nut hebben, vermoeden we. Dus noemen we aan paar méér effectieve suggesties:

  1. Koop géén fiets met kabels door het balhoofd. Loop er ver omheen alsof het een paria is;
  2. Als je bij een dealer een fiets spot met de kabels door stuur / stuurpen en het balhoofd, zeg dan altijd even goed hoorbaar voor iedereen “dat je er van uitgaat dat ze er bij aankoop echt wel ff gratis een korter stuurpennetje op kunnen zetten… een keer of drie”;
  3. Schuif bij demo’s en beurzen dit artikel onder de neus van de vertegenwoordiger met wie je spreekt en zeg: “We weten allebei dat dit klopt. Maar ik vermoed dat jij dat niet hardop mag toegeven. Ik ben echter hier om je te helpen. Dus knipper twee keer met je ogen als je het met me eens bent.”;
  4. Deel dit artikel met al je fietsmaten die een nieuwe bike overwegen;
  5. Deel jouw ondermijnende suggesties met ons!

Revolte, aksie! Samen hollen we het systeem van binnen uit!

Evil E

Geplaatst in Specials en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Azibi
Azibi
2 jaren geleden

Hoe zit het met wrijving? Het lijkt mij dat bij kabelbediende derailleurs door de extra krappe bochten de prestaties er niet beter op worden. Mogelijk dat het bij een nieuwe fiets nog ok is, maar wanneer er vervuiling ontstaat (en dat is voor de NL bikers in het najaar de praktijk) je sneller je kabels moet vervangen.

En dan dus sneller de kabels moet vervangen, mja, dat gaat dus niet zo makkelijk….

Lars Vogelenzang
Lars Vogelenzang
2 jaren geleden
Reply to  Azibi

Hallo Azibi,

dank voor je reactie. De kans op slechter schakelen door krappe bochten is aanwezig. Vervuiling valt vermoedelijk mee, omdat de buitenkabel waarschijnlijk dan helemaal van voor naar achter doorloopt.

In de praktijk zul je waarschijnlijk vooral elektrische derailleurs zien bij fietsen met de kabels door het balhoofd.

Groet, Lars Vogelenzang

Robbert R.
Robbert R.
2 jaren geleden

Kan me wel vinden in dit artikel. Helaas moet ik regelmatig aanhoren waarom “ onze” fietsen alle kabels netjes buitenlangs hebben…

Alpinestars ti- mega
Alpinestars ti- mega
2 jaren geleden

En dan gewoon weer terug naar 26 inch wielen

Tube Visions
Tube Visions
2 jaren geleden

Kabel door topcap zodat je met voorwiel spin kan doen. Hoezo onzin?