In de artikelserie “From tube to trail” volgen we Chris van der Gaag van Dutch Made Precision Bikes bij de totstandkoming van de eerste mountainbike onder het eigen Synus-label. Het concept lichtten we toe in het deel 1. De details van het ontwerp en de keuzes en afwegingen die daarmee gepaard gingen kwamen aanbod in deel 2. In het vorige deel konden we een kijkje nemen in de keuken en leerden we wat er komt kijken bij het werken met RVS als framemateriaal. Inmiddels is het de hoogste tijd voor het vierde en laatste deel. De apotheose, de climax, het slotakkoord. Of toch niet?
De lak amper droog…
Chris’ streven om de fiets af te krijgen voor een onthulling op de BikeMotion maakte dat het ‘less is more’ concept van de fiets ook op ging voor de tijd: Less time is more pressure! De beurzen komen elk jaar sneller dan je denkt en klantenorders gaan nu eenmaal voor. Toch wist Chris de fiets op tijd af te krijgen. Toegegeven, er hoefde nog net niet een bordje op de fiets met de tekst ‘Pas op, nat!’.
MUDR. Zo heet de fiets. Wat ook nogal eens opgaat voor modder in combinatie met het ontbreken van een spatbord geldt ook voor de gekozen kleur: in your face! De kleur werd geïnspireerd door het opvallende Tioga zadel dat op de fiets plaats zou krijgen. De opvallende kleur en het patroon, in combinatie met het deels mat en deels gepolijste blanke RVS maakt dat de MUDR een klassieke en moderne look weet te combineren. Eigenlijk gaat hetzelfde op voor de afmontage van de fiets. Een starre vork is ‘haast niet meer van deze tijd’ zou je kunnen denken en achteraan tellen we slechts 7 kransjes. Met maar 1 kettingblad vooraan zou je denken dat het een 1×7 setup is, maar dat klopt niet. Het crankstel komt van de firma Schlumpf en herbergt een planetaire tandwielset die een extra ratio tussen de crankarmen en het 38 tands kettingblad kan maken. Een 2×7 setup dus! Schakelen gebeurt door met de hak links en rechts op de knop de drukken die centraal in de as zit en door crankarmen heen steekt.
De fiets is beslist niet ontworpen als een one-to-do-it-all machine. In tegendeel; het toepassingsgebied was vrij strak omkaderd; de vaste mountainbikeroutes van Nederland, waarbij het merendeel van de door Chris gereden routes zich in Brabant bevinden. De 1×7 setup met de 13-26t cassette geeft volgens Chris ruimschoots voldoende bereik voor zijn favoriete rondjes en kan hij in extremis teruggrijpen op de extra reductie die de Schlumpf crankset geeft zodra het toch te zwaar wordt. De starre carbon vork, 29er wielen en de eigenschappen van het RVS framemateriaal zorgen dat het geheel enigszins vergevingsgezind is. Uiteraard is dat relatief wanneer je spreekt over een hardtail met een starre vork. Volgens Chris’ eigen zeggen pakt het totaalplaatje goed uit; de fiets is speels en voelt aan als een BMX voor grote kinderen. Het ontbreken van ‘echte’ vering maakt dat je wel scherp moet zijn (en ook wel blijft!) en daardoor actiever op de fiets moet zitten.
Slotakkoord?
Uiteraard zal de afmontage van MUDR #1 niet naar ieders smaak zijn. Het is dan ook Chris’ persoonlijke fiets en daarmee een rijdend testlab voor de verdere ontwikkeling van de MUDR en de componenten die DMP Bikes ook distribueert. Als concept spreekt Chris van een succes; alles voldoet aan zijn eigen verwachtingen en daarmee is de eerste mountainbike onder de Synus vlag een feit! Toch zijn er leermomenten geweest die meegenomen worden in een definitief frame-ontwerp. Zo wil Chris de constructie van de liggende achtervork nabij de trapas, die tijdens het ontwerp- en bouwproces al enige hoofdbrekens gaf, verder herzien. Dit met als doel om nog meer ruimte voor dikke banden en meer mudr-vrijheid te krijgen. Het definitieve ontwerp van de MUDR is dan vanaf februari 2014, geheel op jouw maat, te bestellen. Daarmee kunnen we dan ook definitief stellen dat deze Synus MUDR #1 dus niet het slotakkoord is, maar de prelude!
Klik hier voor Deel #1: Het Concept |
Klik hier voor Deel #2: Ontwerp |
Klik hier voor Deel #3: Bouwen! |
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Chris van der Gaag
Een Schlumpf, cool! Dat zie je niet vaak.
Om eerlijk te zijn… ik werd vooraf nog niet zo heel warm van dit project.
Maar het is een heerlijk eigenzinnig ontwerp geworden, met een duidelijk benoemd gebruiksdoel. Hulde voor zoveel creativiteit :-)
’t Gebruiksdoel sprak me niet echt aan, maar de fiets vind ik wel cool, op een robuuste manier. Kunnen die remmen nu meteen door voor de recall?