Maandagmiddag Mix – Rockgardens; de nieuwe trend!

Heb je het droog kunnen houden? Het was slalommen tussen de buien en zelfs dan nog leek het nagenoeg onmogelijk om droog te blijven dit weekend. Dat merkten de profwielrenners tijdens Luik-Bastenaken-Luik ook en ook het dit weekend gehouden Bikefestival op de Nedereindse Berg bleef het niet geheel droog.

In Honselersdijk werd er offroad geracet en daar hielp de aanwezige zonneschijn en wind het parcours opdrogen zodat het geen traditioneel dijk-gras-modder-glij rondje zou worden. De trend die we ook al ingezet zagen bij de wedstrijdronde in Nieuwkuijk lijkt dè trend van het wedstrijd seizoen 2012 te worden! Rockgardens!

Nou ja, rockgarden, in het geval van Honselersdijk meer een obstakel-pad waarbij de verharding niet zo zeer uit ‘rocks’ bestond maar vooral uit trottoirbanden. Uiteraard gaf dit enige consternatie bij wat deelnemers. Vanuit de Velozine-crew drukken we echter unaniem op de ‘vind ik leuk’ knop! Rondjes draaien op een grasveld en af en toe een dijk op en af is natuurlijk niet heel erg ‘mountainbike’ en zou het ook haast veldrijden genoemd kunnen worden, ware het niet dat de reglementen een vlak stuur voorschrijven. Om nog wat meer differentiatie te maken kunnen we de huidige insteek van veel organiserende partijen, vaak de lokale wielerclubs die een ronde uitzetten op eigen terrein, zeer zeker waarderen!

Uiteraard moet er een chicken-run aanwezig zijn. Immers mensen houden van keuzes en dergelijke obstakels zoals we ze aantroffen in Nieuwkuijk en nu in Honselersdijk kunnen voor sommige bikers best confronterend voor eigen kunde zijn. Of, vooruit, je spaart je materiaal liever; met zo’n excuus kom je in dit ‘overgangsseizoen’ wat ons betreft nog wel weg. Volgend jaar heb je je techniek flink getraind en eventueel een geveerde vork gekocht… of, in extremis een dropper post. Zo’n chicken-run, of B-lijn zo u wilt, is natuurlijk wel langer en vooral saaier dan de A-lijn en niet zoals in Houffalize’s wereldbeker “A and B lines… for riders with dyslexia” en dus potentieel sneller.

Misschien bieden dergelijke toevoegingen ook nog wat meer dan alleen meer spektakel voor toeschouwers en meer uitdaging voor de rijders. In plaats van het tegen elkaar opboxen over de behaalde numeriek uitslag en rondetijden kun je dan ook pochen of je wel of niet de ’technische sectie’ volledig reed. Of in overtreffende trap; hoeveel sneller of smoother dan je concurrenten…! Ook de pre-race discussies worden meer levendig. Niet langer gaat het alleen over de aanwezigheid-van-modder-versus-de-afwezigheid-van-noppen-op-je-band-ratio, omdat dat sneller rijdt… maar over hoeveel veerweg je nodig hebt of of je er slim aan doet toch maar die eerder genoemde dropper post te monteren. En, zelfs de wielformaat-discussie krijgt een keer echt zin in Nederland. Niet langer gaat het dan over hoeveel sneller een 29er is over vlakke paden, zoals Neerlands media ons graag wil doen geloven, maar hoeveel makkelijker het inderdaad over obstakels rolt en je dus in eens wel ‘meer’ parcours aan kunt. Daar zit ons inziens immers nog altijd de grootste toegevoegde waarde van een grotere wielmaat.

Enfin, dit weekend bewijst dat er een nieuwe trend in-wording is, zelfs in het vaak zo conservatieve wedstrijdwereldje. Verzet er tegen zou mijn inziens alleen mogen door zelf alternatieven aan te bieden om de sport aantrekkelijk en levendig te houden. Zulks is nodig om te waarborgen dat de sport in Nederland toekomst kan hebben, dat de jeugd in stroomt en ook eventueel door kan stromen naar de internationale, technisch goed onderlegde top. Ohja, en mogelijk zou het zelfs als effect kunnen hebben dat er meer toeschouwers komen. Je kent ze misschien nog wel… dat uitstervende ras.

Foto’s: Erik Nienhuis
Tekst: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Specials en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

Voordat we met z’n allen ach en wee roepen over de rijtechniek van het NL wedstrijdrijdersveld… die rijtechniek is gemiddeld matig, maar nou ook weer niet zo matig:

In verschillende klassen liepen top rijders deze stroken, omdat dat vanwege de krappe bochtjes sneller was. Toch jammer… maak je het minder veldrijden, wordt het toch nog veldrijden, incl. loopsecties..! Maargoed, de intentie van deze organisatoren is absoluut toe te juichen.