Het Project-S gaat verder, want met alleen een derailleur komen we natuurlijk niet ver. De shifter die die derailleur bedient, zal toch ergens aan moeten komen hangen. Nu hadden ze daar vroeger de onderbuis voor, maar tegenwoordig wordt het stuur toch als de meer logische plek beschouwd. Voor dit project, zowel lichtgewicht als tegen een stootje kunnen, was ik dus op zoek naar degelijk, licht, breed en elegant.
Enter Syntace. De Duitse firma die al geruime tijd lichtgewicht spullen produceert, die zeker wel tegen een stootje kunnen. Mijn keuze viel op een carbon low-riser, want euh flat-bars zijn voor flat-people…? Deze wordt gecombineerd met een slammed Megaforce 2 stuurpen van 80 mm. Mijn hoop is dat deze lengte precies op het balanspunt zit tussen lang genoeg voor XC en kort genoeg voor keihard downhillen. Deze lengte is wel de langste van de Megaforce 2 stuurpennen, die van 30 tot 80 mm in stappen van 10 verkrijgbaar is.
Het stuur zelf is een whopping 740 mm breed. Is dat te breed? Ik denk het niet, aangezien mijn handen nu regelmatig over de uiteinden van mijn 680 mm brede stuurtje hangen, maar dat kan ook een dwangneurose zijn…
Is het wel breed genoeg? De trend naar breder en breder is namelijk al een tijdje aan de gang en lijkt voorlopig nog niet op te houden. Ik denk dat ik met name op smalle singletracks met bomen kort naast het pad heel snel tot de conclusie ga komen dat ik zeker niet breder moet gaan!
Voor degenen die verder kijken dan de looks, nog even wat technisch gefreubel: ik heb voor het stuur in de variant met 12 graden backsweep gekozen. Daarmee blijf ik veilig uit de singlespeed-moeilijke-sturen regionen, terwijl ik wel een iets comfortabele zit op de fiets creeer zonder mijn bovenlijf op slot te zetten door de stand van mijn handen. Het stuurtje tikt op mijn weegschaal de 219 gram aan, de stuurpen doet de combo nog eens 145 gram stijgen.
Als we dat vergelijken met wat de concurrenten doen (ENVE Riserbar 185 g bij 740 mm), dan zit het stuur een beetje boven ’the mark’. Syntace voor mij gevoelsmatig (!) in het afgelopen decennia echter wel bewezen Deutsche Grundlichkeit te bouwen en degelijk stond als eerste steekwoord in de bovenste alinea. Ook de stuurpen is niet de lichtste (een Race Face Turbine in 90 mm weegt bijvoorbeeld 135 g), maar het gewicht is nog altijd vergelijkbaar met de concurrentie. Ik denk dat deze waarden ook de achterliggende gedachte van Syntace wel weergeven: goed spul, licht van gewicht, maar niet ten koste van alles…
De carbon riser heeft “a new type of fibre and a complex arrangement of the individual fibre layers” wat volgens Syntace de veiligheid, het gewicht en de dempingskarakteristiek ten goede komt. Klinkt goed, maar proof of the pudding & eating, dus daar komen we nog op terug zodra we met de combinatie gereden hebben. Al hoef ik de veiligheid liever niet zelf uit te proberen…
De prijzen voor dit moois zijn respectievelijk 178,00 voor stuur en 109,00 voor stuurpen. Maar dan zitten er wel titanium boutjes in je stuurpen!
CJ
80mm icm een 740mm stuur is erg lang, je armen staan namelijk verder uit elkaar, waardoor je ook verder voorover kantelt. Dus tenzij je een kort frame hebt zou ik voor 1-2cm korter gaan…
De backsweep compenseert iets… Maar of het genoeg is?
sjiek spul!
Off topic: Het valt me op dat het managemant van Velozine de laatste tijd opvallend vaak melding maakt van mogelijke dwangneuroses. Zie ook hier: https://www.velozine.nl/2013/04/19/sram-red-22-11-speed-lekker-belangrijk/ :-D
Onze begeleiders hebben ons geleerd daar meer over te praten… ;-)
Lees met interesse mee. Net namelijk een fiets opgebouwd met ongeveer hetzelfde uitgangspunt: Goed te gebruiken op de LDD, maar mistens zo leuk mee in de Alpen te fietsen.
Mijn oplossing was een compact 29er frame, 130mm vork, redelijk lichte maar degelijke wielset en natuurlijk een dropper.
Ik heb overigens ook een 80mm Thomson pen icm met een Thomson AM stuur, en bij mij is dat precies goed. Maar het frame is wel behoorlijk kort (wielsbasis iets onder de 1100mm)
Wielbasis zegt natuurlijk vrijwel niets over de bovenbuislengte…
Het is vooral dat Suravida niets schrijft over zijn lichaamsmaten.Als ie ca. 1.80m en hij heeft een 1100mm wielbasis full suspension 29er frame, dan is het niet heel voor de hand liggend dat die een flinke bovenbuislengte heeft *voor zijn lengte*. Even aangenomen dat de zit- en stuurbuis hoek vrij gemiddeld zijn. Tenzij hij een behoorlijk exotisch frame, of iets voor een heel ander inzetbereik (DH ofzo) heeft. Weinig waarschijnlijk toch? Uit het feit dat hij 1100mm kort vindt voor een wielbasis, maak ik op dat de kans vrij groot is dat ie normaal Large-achtige frame maten heeft en nu… Lees meer »