Met de S van Swiss, DT Swiss om preciezer te zijn, vervolgen we het Project-S. Een fiets zonder wielen is immers geen fiets, juist de wielen definieren het concept fiets. Voor Project-S stonden we naast de merkkeuze gesteld voor de wielmaat keuze. Ouderwets voor 26 inch kiezen, de 650B-keuze of toch maar de grootst beschikbare variant, 29 inch. Hoewel ik opgegroeid ben met 26 inch fietsen, er zelfs nu nog op rijdt, en ik ook erg gechamermeerd ben van de 650B wielmaat, heb ik voor deze fiets toch bewust gekozen voor 29 inch wielen. Belangrijkste reden daarvoor is de vergevingsgezindheid van de wielen. Ja, ik wil keihard over worteltapijten kunnen knallen. Ik wil blind mijn fiets een rockgarden in kunnen sturen en bij wijze van spreken iedere willekeurige lijn kiezen. En ik wil in dat soort situaties juist niet dat mijn voorwiel ergens in of achter blijft steken, waardoor ik over mijn stuur gecatapulteerd wordt.
Natuurlijk speelt in de wielmaatkeuze ook mee, dat de gravity scene tot dit jaar enigzins vasthield aan 26 inch. Dat terwijl naar mijn idee juist in deze disciplines het voordeel van grotere wielmaten heel sterk kan zijn. Dat merken als Intense en Santa Cruz voor het +150mm veerweg assortiment nu ook kijken naar andere wielmaten, onderstreept die gedachte verder.
De keuze voor het merk DT Swiss komt voort uit mijn interesse voor hun systeemwielen. Traditioneel is DT Swiss namelijk heel lang gebleven bij het aloude gebogen spaakkop principe, waarmee naven met een standaard flens in standaard velgen gespannen werden. Deze Tricon wielen maken gebruik van rechte spaken en die aan een kant met een nippel in een rim insert bevestigd worden en aan de andere kant aan de naaf vastzitten op een soort ster met 5 punten die los van de naafbody waarin de lagers draaien zit.. Resultaat is in ieder geval twee zwarte wielen met 30 witte spaken per wiel. Naast dit Tricon concept heeft DT Swiss ook nog het Spline concept en het onlangs gepresenteerde Spline One concept.
Mijn set is uitgevoerd met een 15 mm as voor en 142x12mm achter (Syntace X-12) en voorzien van centrelock schijfrembevestiging. De wielset toont op mijn weegschaal een gewicht van 1842 g en met een breedte van 26 mm (20 mm binnenkant zijn de velgen lekker middle of the road, vergelijkbaar met Notubes Crest. Binnenkort worden ze in een frame en een vork gehangen en kan het afbouwen beginnen!
CJ
En waarom kies je niet voor de XM 1501? Lichter en ongeveer dezelfde prijs.
Omdat die er simpelweg ten tijde van de start van dit project nog niet was :)
ach dat is dan tzt weer een mooi excuus voor een vergelijkend waren onderzoek. ;-)
Ik heb ze ook aangeschaft. Had er nooit aan gedacht als ik dit bericht niet had gezien :). Omdat ik komende zaterdag een week naar livigno vertrek om een beetje rond te stuiteren had ik sterke wielen nodig, waar ik bij terugkomst op zou kunnen blijven rijden om mee te trainen etc. denk niet dat ik ze ga gebruiken tijdens een wedstrijd want ze zijn alles behalve licht! Alhoewel ze tot nu toe stijf aanvoelen en de naven bollen goed. Zal bij terugkomst wel laten weten of ze ook heel bleven in Italie :D!
Thnx
Voor de achteloze lezer: “Ninko licht” = bike anorexia ;)
…als ik de rest van de afmontage zo zie, vraag ik me af of deze wielen niet wat onderbemeten zijn.
Of eigenlijk: OnderbeBreedte. Met de sterkte en stijfheid zit het vast goed, maar als dik rubber, zoals in het rmmen-artikel genoemd, gaat hier niet echt lekker op liggen. Al ervaringen mee ondertussen?
Wielen zijn approved! 7 dagen dik en locht biken in Livigno en omgeving. Alle afdalingen in het Mottolino bike park gehad, en met achterwielekes aanduwen van DH-ers met te weinig skills en een te dikke fiets. Ook een aantal passen in de omgeving met goeie afdalingen waarbij ik voor en achterdemper “bottomde” en een aantal keer op de velg ben gebotst op hoeken van stenen etc. . Geen deuken, wielen kaarsrecht, draaien echt goed en voelen ook erggg stijf aan. Dat laatste kan ook komen omdat ik meestal niet met van die heeeele stijve wielen rij… :)