De vorige keer hebben we de wielen voor Project-S belicht: grote wielen waar dik rubber omheen kan. Zodat je er lekker hard mee de berg af kunt boenderen. Maar zo af en toe wil je ook wel een wat kunnen remmen en liefst met een paar flinke bootankers. Niks zo lekker toch als tot het laatste moment door kunnen knallen met de wetenschap dat een tik tegen je remgrepen je op de juiste snelheid voor de bocht brengt?! Voor Project-S viel de keuze op de Saint remmen van Shimano.
De redenen voor de keuze van de Saint remmen waren eigenlijk divers. Zo maakt Shimano in hun remleidingen gebruik van minerale olie, net als die Duitser. De belangrijkste voordelen daarvan vind ik dat het geen water aantrekt, waardoor je in principe nooit de olie hoeft te verversen en dat het vriendelijk voor huid en lak is, als je er toch mee moet gaan kliederen.
Een andere reden is hun verbeterde versie van de ICE technology schijven. Deze zijn opgebouwd uit een gelamineerd staal/aluminium/staal waarbij extra koelvinnen aan de binnenkant aangebracht zijn. Betere koeling is meer rempower, aldus Shimano. Die koeling heb je juist nodig op langere afdalingen, waarbij de kans op oververhitting groot is. Ik kan me bij het ICE tech concept zeker wat voorstellen en wil de remmen daarom flink aan de tand gaan voelen. De Freeride track in Winterberg met slepende achterrem lijkt me daarvoor een prima plek om mee te beginnen!
Daarnaast zijn de remgrepen op alle manieren verstelbaar: niet alleen de afstand van de remgreep tot het stuur kan aangepast worden aan je handgrootte, ook het moment van aangrijpen van de remblokken (de vrije slag van je remgreep dus) kan ingesteld worden!
Als laatste en misschien niet onbelangrijke keuze, ik had immers ook gewoon voor XTR of SLX remmen kunnen kiezen, speelt mee dat ik heel graag een gravity afmontage wil uitproberen op een Enduro fiets. Hoeveel gewicht lever je feitelijk in voor verbeterde performance?
Met een 203 mm schijf op het voorwiel en een 180 of 203 mm achter (zou dat passen?) verwacht ik dat de Saint remmen wel aan mijn klassificatie van “flinke bootankers” gaan voldoen! Dat gaan we uitproberen zodra de laatste twee wezenlijke onderdelen voor dit project geland zijn: de voorvork en het frame!
CJ
Ik vraag me altijd af wat mensen moeten met een 203mm schijf. Alsof je dat ooit nodig gaat hebben. Op mijn fiets heb ik 160mm voor en 140mm achter en rij daar ook marathons mee ala Raid de Hautes Fagnes. Voor all mountain heb ik Hope M4’s met 180mm. Meer dan zat! Ik begin wel steeds meer benieuwd te raken over het frame. Wordt het een Covert? Of een tricked-out Specialized Enduro? Of iets anders, maar wat is er meer out-there met veel veerweg (gezien de remmen) en 29er wielen? Tallboy LT?
Je moet wat vaker in de Alpen komen, Dennis ;) 20-30 min durende afdalingen waarbij een 160 schijfje krom en blauw beneden komt zijn aan de orde van de (vakantie)dag voor sommige mensen.
Dan moeten die mensen misschien eerst eens aan hun remtechniek werken? Ik heb in de Alpen precies 1x een 160mm achterremschijf blauw gekregen, maar dat was op een 30% + gruishelling afdaling, 400hm naar beneden. Tijdens de Alta Rezia ook hele lange technsche afdalingen gehad maar nooit meer echte problemen ( over het algemeen begeven mijn vingers het eerder dan de remmen ) En dat was met Magura Louise. Heb op mijn huidige fiets een mix van Saint remgrepen en XT calipers en die lijken tot dusver aanmerkelijk beter dan de Louises. Maar eind juli maar eens uitproberen in de… Lees meer »
Misschien is een 203 mm op een solofiets niet echt nodig, maar zit er een nadeel aan? Wij hebben ze uiteraard wel op de tandems maar dat is weer een heel ander (gewichts)verhaal. Remtechniek is ook wel een ding: wij houden ervan om zo laat mogelijk te remmen zodat je het maximum aan snelheid behoudt. En trouwens, remmen kost geld :-)
Het gaat niet eens om oververhitten, maar om pure remkracht. Meer remkracht is gewoon beter kunnen doseren (in de regel…), wat betekent dat je nog harder durft te remmen. Remkracht kun je nooit genoeg hebben!!