Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Arjan Kruik

Omgeven door industrieel- en wielrenerfgoed
Het is half tien op een grijze ochtend in november als Arjan en ik een parkeerplaats oprollen van een nieuw bedrijfsgebouw. Rondom wordt nog volop gewerkt aan de infrastructuur. Nee, voor idyllische architectuur moet je hier niet zijn. En ‘hier’ is meer specifiek Rouvignies, een kleine deelgemeente van Valenciennes, net over de grens met België, in het Franse Noorderdepartement. Bij wielerliefhebbers bekend van Parijs-Roubaix. Wat heet; het Bos van Wallers, met z’n befaamde kasseienstrook, ligt hier op een kasseiworp afstand. De regio is van oudsher gekend om z’n kolenmijnen en de staalindustrie. En hoewel de hoogtijdagen van deze zware industrieën achter ons liggen, zijn er nog volop aanwijzingen te vinden. Of nou ja, aanwijzingen… Je struikelt er over grote, roestige, industriële ruïnes. Want waarom zou je het opruimen…?
Dit alles steekt schril af bij het strakke gebouw van Origine Cycles. Het imposante pand van ruim 8.000 vierkante meter is amper een jaar in gebruik en alles is nog kakelvers. Het is gebouwd met oog op de expansie van het nog relatief jonge fietsmerk, dat ook al snel z’n eerste pand ontgroeide. De entree is echter klein en zonder duidelijke bordjes dachten we in eerste instantie bij de ingang voor medewerkers te staan. Dat er zich achter de bescheiden ingang een doorwrocht, verfijnd bedrijf schuilgaat met enorm oog voor detail, zal later blijken. Maar bij Origine Cycles schreeuwen ze dat niet extreem hard vanaf het dak van hun fabriek.
Online verkoop à la carte
Zoals je op Velozine al meermaals hebt kunnen lezen werkt Origine Cycles exclusief via onlineverkoop. De tussenkomst van een lokale dealer wordt dus overgeslagen; je koopt rechtstreeks bij de fabriek. Daarmee worden de kosten gedrukt en heb jij méér voor minder.
Het concept van onlineverkoop van complete fietsen is allerminst nieuw. Een aantal, veelal Duitse merken gingen Origine Cycles voor. Een lagere prijs was voor die Duitse partijen het vertrekpunt. Maar waar concurrentie is, ontstaat in strijd om een marktaandeel alsnog druk op de prijs. Niet bij Origine Cycles; ja, de prijs is zéker een belangrijk punt, maar de Franse aanbieder wil je ook méér bieden. Dat doen ze niet alleen door je à la carte een fiets te laten samenstellen, ze spuiten hem ook nog eens in een kleur naar wens. En in de regel weet Origine Cycles je binnen vier tot vijf weken na het bestellen jouw fiets te spuiten, te assembleren en nagenoeg rijklaar te leveren aan jouw voordeur.
Showroom met uitzicht
Bij de dus ietwat anonieme voordeur worden we verwelkomt door Thomas Lavie. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de online configurator, hét hart van het bedrijf, waarover straks meer. Thomas ondersteunt ook de marketing en leidt ons vandaag rond. Via een trap komen we in een groots opgezette showroom. En groots, dat zal een terugkerend thema zijn, merken we later. “Hier ontvangen we ook klanten die een fiets willen passen, of hun nieuwe fiets komen ophalen”. Ja, ook al bestel je online, je kunt Origine Cycles dus zelf bezoeken; wat is er nu leuker dan je eigen creatie op te halen bij de fabriek?!
Naast minstens één model van elk van Origine’s fietsen vind je in de showroom ook een sectie waar je opgemeten kunt worden. Zeker voor klanten die twijfelen over de framemaat en/of stuurpenlengte en stuurbreedte/-vorm is dit een welkome aanvulling. “Je kunt uiteraard alles zelf kiezen in onze online configurator. Bij twijfel staan onze medewerkers van sales support digitaal voor je klaar. Dat kan per mail, chat of telefonisch. Maar je bent ook van harte welkom om hier in Rouvignies langs te komen om je te laten opmeten,” licht Thomas toe.
Vanuit de showroom heb je een imposant uitzicht in de fabriek; het kloppende hart van Origine Cycles. Het is allemaal overduidelijk ruim opgezet. “We bouwen momenteel gemiddeld zo’n dertig fietsen per dag. We zijn echter ingericht om te groeien naar tweehonderd stuks,” aldus Thomas.
Gecontroleerde groei
Het ontbreekt ze bij Origine allerminst aan ambitie, maar ze zijn ook realistisch. Groei is zeker een doel. Sinds een paar jaar levert Origine ook buiten Frankrijk naar België en Nederland. Inmiddels kunnen Zwitserse klanten terecht bij de Franse aanbieder en heeft men het Verenigd Koninkrijk in het vizier.
Thomas legt uit: “De drie oprichters, Pierre-Henri Morel, Yves Amiel en Rémi Lefèvre, zetten Origine in 2013 op met als doel premium bikes aan te bieden via een direct-to-consumer-strategie met scherpe prijzen, zoals anderen dat doen. Maar dan mét opbouw naar keuze, dat is én blijft het uitgangspunt. En bij groei willen we dus niet vervallen in serieproductie en het wegnemen van opties. Onze online configurator en persoonlijke ondersteuning voor elke klant staan daarbij centraal en dat moet dus meegroeien met een vergroting van de markt. We pakken het dus bewust stap voor stap aan om elke klant hetzelfde niveau van service te kunnen bieden. Dat doen we bovendien allemaal in eigen beheer om maximale controle te houden over onze processen.”
Productontwikkeling
Hoewel Origine Cycles niet zelf z’n frames maakt, ontwikkelen ze die wel zelf. Voor zowel de carbon als de aluminium frames werkt het Franse bedrijf al lange tijd samen met Aziatische bedrijven. Die relaties zijn ook dermate goed, dat ze vrij gemakkelijk productie kunnen bijsturen als dat nodig blijkt te zijn. Dat geeft Origine ook het voordeel dat ze zelf niet een jaar vooruit hoeven te plannen, met allerlei risico’s van dien.
Alle ontwerpen ontstaan dus op de tekentafel bij Origine zelf, uit de hand van een compacte groep productontwikkelaars. Als een ontwerp eenmaal op het scherm ‘af’ lijkt te zijn, wordt het eerst 3D geprint en zelfs gelakt. “Alleen op die manier kun je pas een indruk krijgen hoe een framevorm, een overgang tussen diverse framedelen en het geheel overkomen in het echt,” zo legt Thomas uit.
Eigen testfaciliteiten
Onderdeel van de nieuwe fabriek is ook een grote ruimte met testapparatuur; bij Origine Cycles willen ze zoveel mogelijk in eigen beheer kunnen doen. Ze testen dan ook niet alleen de frames die ze extern laten maken, ook de koopdelen zoals wielen van merken als DT Swiss, Fulcrum en Mavic worden er uitvoerig getest. De testruimte is ook cruciaal bij te ontwikkeling van de eigen Prymahl-onderdelen. Onder dat label brengt de Franse online-aanbieder ook eigen wielen. Thomas licht toe: “Simpelweg iets in Azië kopen en voorzien van ons logo is voor ons niet voldoende. We willen met ons eigen Prymahl-wielenlabel tegen een scherpe prijs kwalitatieve meerwaarde bieden ten opzichte van de andere merkopties in ons programma.”
Spuiterij
Als techneut smul ik altijd van een kijkje in de keuken van een ontwikkelafdeling. 3D-printers, CAD-stations, technische tekeningen en testapparatuur; ik voel me er altijd bij thuis. En hoewel ik verbaasd ben over hoeveel Origine Cycles zelf in huis ontwikkelt en test, de spuiterij is toch nog indrukwekkender. Een groot deel van de fabriek van Origine Cycles is namelijk ingericht om jou als consument een qua kleur en afwerking uniek frame te geven.
Dat gaat bij Origine ook niet bepaald over één nacht ijs. Alle frames die ingepland staan voor montage, worden door elkaar – dus ongeacht model, maat of uiteindelijke kleur – eerst in de grondlak gezet. Dat gebeurt nu nog met de hand, maar een volautomatische spuiterij met lopende (of hangende, liever) band staat al klaar. Daarna worden ze per stuk met de hand geschuurd, om er zeker van de te zijn dat de grondlak egaal is.

Tijd voor een kleurtje
Als de grondlak egaal is, is het tijd voor een kleur. Jouw kleur. Door de grote hoeveelheid variatie die Origine aanbiedt, is en blijft dit ook in de toekomst handmatig. In een afgeschermde ruimte staan continu drie spuiters frames te spuiten. Alle type frames en kleuren gaan hier kriskras door elkaar heen. Iedereen weet exact hoe elk frame behandeld moet worden. En het tempo en de ogenschijnlijke moeiteloosheid van handelen is bijzonder om te zien.
Na het uitharden worden de frames wederom aan een grondig inspectie onderworpen. Kleine oneffenheden worden ter plekke door een werknemer gepolijst. Indien nodig wordt er wat lak weggeschuurd en gaat het frame terug naar spuitcabine, waar een ’touch-up’ plaatsvindt tussen al het andere spuitwerk door. Het is zeer bijzonder om te zien hoe de mensen hier op elkaar zijn ingespeeld en hoe vlot én flexibel dit proces met enorm veel handwerk op een industrieel tempo gaat.
Nog één keer naar de lakstraat
Met het aanbrengen van de transfers is een frame nóg niet klaar. Er volgt nog een dikke laag blanke lak. En… nog eens een nauwkeurige inspectie én handmatige afwerking. Alle frames worden met de hand gepolijst. Zeker bij de metalic-lakken geeft dit een enorme dieptewerking, zoals we zagen bij de Théorème FS 120 GTR die we vorig jaar aan de tand voelden.

Prymahl-wielen
Bij Origine kies je wielen van merken als DT Swiss, Fulcrum en Mavic. Maar ook heeft Origine Prymahl-wielen in het assortiment; het eigen label wielen. Voor alle type fietsen bouwt Origine deze wielen in huis, met naar keuze aluminium of carbon velgen. En ook bij de velgen kun je zelf de graphics kiezen. Wielen worden machinaal gevlochten en op spanning gezet. De afwerking van de spaakspanning gebeurt handmatig en is meteen een kwaliteitsborging.

Frame + onderdelen + handwerk = complete fiets
Na al deze aandacht is het frame klaar voor onderdelen. Een frame alleen maakt immers nog geen fiets. Elke fiets krijgt zijn eigen kar, waarop alle onderdelen vooraf verzameld zijn in het grote magazijn. De montageafdeling is extreem flexibel ingericht. Thomas vertelt dat ze bewust géén werkbanken vast op de grond hebben gemonteerd, om snel op schommelingen in het productievolume te kunnen inspelen. Mensen rouleren daarbij óók in taken, maar sommige handelingen zijn dermate specifiek dat daar een specialist voor is.

Het digitale hart van het bedrijf: de configurator
Wat ons vooral bijblijft is het oog voor detail en de grote mate van flexibiliteit die we overal in de fabriek van Origine Cycles tegenkomen. In een tijd waar veruit de meeste fietsen als standaardmodellen worden aangeboden voor extreem hoge prijzen, bewijst dit jonge Franse fietsmerk dat maatwerk én scherpe prijzen nog steeds samen kunnen komen.
Dit is vooral te wijten aan slim inkoopbeleid en een uitgekiend productiesysteem. Maar tegelijkertijd is het configuratiesysteem van Origine integraal onderdeel van het bedrijfsmodel. En ook daarin bewijst Origine dat ze graag alles in de hand houden. Ze ontwikkelen de website namelijk geheel in eigen beheer. En als je je verdiept in de opties die het merk biedt, snap je dat het ook maar beter is om dat in eigen beheer te doen. Niet dat ze elk denkbare combinatie van frame, framekleur en onderdelen individueel op de foto zetten. Nee; ze hebben van werkelijk alles een digitale versie. Verander je in de configurator een onderdeel, dan verandert de digitale representatie op het scherm ook mee.
3D configurator in de maak
Tijdens ons bezoek werd er nog volop gewerkt aan de volgende stap voor deze configurator. Want hoewel een zijaanzicht van je creatie leuk is; het is toch niet hetzelfde als in een showroom een fiets vanuit alle hoeken bekijken. En precies dit wordt momenteel door Origine ontwikkeld. Binnenkort kun je creatie in 3D, onder alle hoeken aanschouwen, terwijl je nog onderdelen wisselt of de kleur aanpast. Nee, een vervanging van een fysiek bezoek aan een fietsenwinkel om je potentieel nieuwe fiets te aanschouwen is het niet. Maar dichterbij de realiteit vóór je eenmaal bestelt, ga je niet komen. En sowieso: in hoeveel winkels passen ze de onderdelen én de kleur ‘eventjes’ voor je aan om te zien hoe het er uitziet, voor je tot koop overgaat? Precies…

Bron en meer info: origine-cycles.com