Tekst: Lars Vogelenzang // Foto’s: Arjan Kruik & Lars Vogelenzang
Begin januari. De thermometer geeft 2 graden aan. Ik pak mijn winterschoe… oh wacht, nee, opnieuw! Begin januari. De thermometer geeft 2 graden aan. Ik pak mijn gloednieuwe fietsschoenen en op maat gemaakte inlegzolen voor een eerste fietsrit! Overschoenen eromheen dan maar, komt er ook geen modder op. Tijd om te fietsen!
Artikelserie: Goed passende fietsschoenen
Dit is deel drie van een serie artikelen rondom mijn zoektocht naar passende fietsschoenen. Mijn voeten zijn erg smal, verschillend in lengte… en nog zo wat details die het kiezen van goede fietsschoenen haast onmogelijk leek te maken. Ik zeg nadrukkelijk ‘leek’, want met behulp van specialisten ben ik uitgekomen bij een goed passende set fietsschoenen en inlegzolen. In deel één lees je alles over de fietsschoenen, in deel twee komen de inlegzolen aanbod. En ook al heb je iets minder problematische voeten dan ik (ik benijd je!), kan een bezoek aan de specialist je fietsplezier verhogen en/of waarborgen voor de toekomst.
Ik trek mijn fietsschoenen aan… en ze voelen totaal anders dan mijn oude stappers, uh… trappers. Die waren zó smal dat ze bij strak aansnoeren zelfs bij mij de buiten- onderkant van mijn middenvoet afknelden. Mijn nieuwe zijn duidelijk breder, vooral in de voorvoet. Ze voelen ook opvallend veel zwaarder. Een gevolg van onder meer de complexe opbouw van de schoenen, met alle losse stukjes leer.
De eerste indruk van de ondersteuning van de inlegzolen, rondlopend in huis, is goed. Mis ik iets? Nee, niet direct. Ik moet ze wel behoorlijk aansnoeren om hiellift tijdens het lopen te voorkomen. Maar het zijn geen loopschoenen, het zijn fietsschoenen. Dus: fietsen dan maar!
De eerste ritten
De wereld op de fiets lijkt ineens een stuk stabieler dan voorheen. Mijn oude Sidi’s, met nauwelijks nog noppen, rammelden gewoon op de pedalen. Mijn nieuwe Lakes voelen alsof ik aan de grond vastgeklikt zit, in plaats van los op een paar kleine pedalen sta.
Ik voel duidelijk ook méér druk onder de kleinere tenen, gevolg van de voor voetvoet-varuscompensatie schuin aflopende voorzijde van de zool. Zonder dat ik naar buiten glijd of iets dergelijks. En dat is beter dan ik gewend ben, want bij mijn oude fietsschoenen zat de druk vooral aan de binnenzijde. Mijn eerste indruk van de varuscompensatie is dus positief! De voetboogondersteuning is juist wat minder sterk dan ik gewend ben. Dat zou nog wel wat meer kunnen.
De VSO-inlegzolen zijn extra dik gemaakt, maar wel nog wel dunner dan de combinatie van standaard inlegzolen van de fietsschoenen plus oude VSO-inlegzolen zoals ik in de winkel probeerde. Dat maakt dat ik vooral bij de linker voorvoet relatief veel ruimte over heb. Ik moet de Boa-sluitingen toch behoorlijk strak aansnoeren om me goed gefixeerd te voelen. En als ik de onderste Boa strak aandraai, voel ik een gekke druk bovenop de tenen. Dat voelt in eerste instantie wat onprettig, maar het went en voelt nu prima.
De toplaag van de nieuwe inlegzolen is erg glad, vooral linksvoor geeft dat soms het gevoel dat ik in de schoen wat kan glijden, en dat voelt niet prettig.
Zowel Bikeshoe4u als VSO geven aan service en aanpassingen hoog in het vaandel te hebben. Daarom neem ik na de eerste ritten contact met ze op. Wat kunnen we nog verbeteren?
Nazorg en optimalisatie van de inlegzolen en fietsschoenen
De inlegzolen
Ik ga in gesprek met Jules van VSO. Die toplaag, is die minder glad te maken en de middenvoetsteun, kan die nog wat meer? En oh, ik voel dat de inlegzool aan de achterzijde vanwege het volume wat wordt samengedrukt in de hielcup. Wat zijn de opties?
Jules legt uit dat hun huidige toplaag bewust gladder is dan vroeger, omdat ze bij de stroeve toplaag wel eens klachten kregen dat sokken bleven ‘hangen’ tijdens het aantrekken. De toplaag vervangen op mijn zolen is mogelijk, maar hij verwacht dat het niet nodig is: ze worden in gebruik vanzelf wat ruwer. En met de gevraagde extra voetboogondersteuning verwacht hij dat mijn voeten goed gefixeerd komen te zitten op de inlegzolen. Tot slot is het naslijpen van de rand aan de achterkant geen probleem. Opsturen dus maar, de besproken aanpassingen vallen onder de beloofde gratis nazorg. Als ik ze na een dag of tien terug krijg, zien ze er als volgt uit.
De Lake fietsschoenen
Begin april scheur ik ook nog even naar Nijkerk waar Bikeshoe4u is gevestigd. Daan toont me standaard dikte-aanpassingszooltjes, en ik krijg een paar mee. Dit geeft nog wat meer invulling in de schoen. Om de druk op de tenen bij aansnoeren te verminderen, geeft hij aan dat ik het snoertje van de onderste Boasluiting kan loshaken uit de onderste haakjes. De sluiting kan genoeg kabellengte aan om hem dan alsnog vast te snoeren, en de druk zit enkel op de voorvoet in plaat van op voorvoet en tenen.
Een nadeel van een dikke inlegzool is wel dat je last kan krijgen van hiellift. De hiel zit namelijk minder diep ín de schoen en dus valt de standaard hielcup hier minder omheen. Daar komt bij dat vooral rechts een wat uitstekend hielbot heb als gevolg van te ruime schaatsen in mijn jeugd. Iets wat niet helpt bij een goede aansluiting van de hiel in de hielcup. We overleggen even en Daan geeft aan dat hij de thermoplastische vezelversterkte hielcup kan verhitten en vervormen voor een betere pasvorm. Iets wat naar zijn ervaring niet zo vaak nodig is, maar hier zou kunnen helpen. Hij maakt hier gebruik van een knobbeltang. Zo maakt hij aan de binnenzijde een deuk in de hielcup, waar het botuiteinde invalt.
En nu na alle aanpassingen?
Met alle aanpassingen voelen de fietsschoenen merkbaar beter dan voorheen. Ik schuif niet meer in de schoenen en voel me perfect ondersteund. Stevig aansnoeren blijft wel nodig als ik echt vermogen wil leveren. Het losmaken van de onderste Boa-draad uit het onderste haakje voorkomt inderdaad druk op de tenen. Maar het ziet er, vanwege de bouw van de schoen met losse lapjes, een beetje gek uit. Ik lus ze daarom na een tijdje dus gewoon in en dat gaat prima. Al met al is alle geboden nazorg mij betreft duidelijk van meerwaarde.
Conclusies en aanbevelingen
Deze serie aan artikelen is niet bedoeld als standaard testverslag van een paar fietsschoenen en inlegzolen. Mijn voeten zijn daarvoor simpelweg té afwijkend van de gemiddelde fietser. Het is deels bedoeld om te tonen wat er mogelijk is bij de specialist. Maar uiteindelijk was mijn eigen doel natuurlijk ook lekker kunnen fietsen! En dat is geslaagd: al met al heb ik nu een stabiele en comfortabele combinatie van fietsschoenen en inlegzolen, waar ik naar verwachting jarenlang plezier van ga hebben. Het biedt waarschijnlijk niet de perfectie van een 100 procent maatschoen, maar wél een goed werkbare oplossing die weliswaar niet goedkoop is, maar wel veel betaalbaarder dan complete maatschoenen.
Nu ben ik met mijn rare voeten natuurlijk een extreme uitzondering. Misschien ben jij wel iemand die lekker fietst op elk paar schoenen. Als dat zo is, dan benijd ik je. Maar ook dán kan het waardevol zijn om eens bij een specialist te gaan kijken. Om te leren of het nog beter kan, of dat er zaken zijn waarmee je op langere termijn klachten kan voorkomen.
Heb jij specifieke klachten of wensen, dan loont het helemaal de moeite om naar de specialist te gaan. Beide partijen uit deze special zijn graag bereid om je van advies te voorzien. Daarbij is het goed om te weten dat ze elkaar kennen. Zo weet je zeker dat jij optimaal inklikt bij je volgende wedstrijd, toertocht of doordeweekse rit.
Prijzen, meer informatie
De Lake MX241 fietsschoenen waar ik uiteindelijk bij terecht ben gekomen zijn onlangs opgevolgd door de MX242. Die kosten € 356, zijn verkrijgbaar van maat 37 tot en met 50 (deels ook in halve maten) en in twee breedtematen.
Inlegzolen van het VSO-netwerk kosten € 190, inclusief eventueel benodigde aanpassingen, mits dat binnen een half jaar wordt aangevraagd. Sommige zorgverzekeraars vergoeden dit soort steunzolen.
In deel één en twee van deze serie vind je meer details over bovenstaande producten.
Meer informatie:
Bikeshoe4u.com
www.VSOnetwerk.nl