MTB-route Amerongen: 200.000 rondjes per jaar
Misschien staat-ie niet altijd in de top-whatevers die door diverse partijen worden bijhouden. Maar de getallen liegen er niet om: op Amerongen worden 200.000 rondjes per jaar gereden. Daarmee is het de populairste route van het mountainbikeroutenetwerk op de Utrechtse Heuvelrug. De route in goede staat en aantrekkelijk houden – te midden van gortdroge zomers en kletsnatte winters – is een belangrijke taak voor Stichting MTB Utrechtse Heuvelrug. Zoals bekend lever je met het verplichte vignet zelf voor weinig geld een bijdrage aan het begaanbaar houden van de paden.
Minder bekend is het belang van Staatsbosbeheer in de totstandkoming en behoud van de mountainbikeroute. Amerongen ligt, net als de andere route’s in dit netwerk, geheel binnen het National Park Utrechtste Heuvelrug. Staatsbosbeheer is beheerder – en soms ook eigenaar – van het land waar de route ligt. Dat is geen toeval, want deze organisatie heeft zélf de doelstelling natuurgebieden open te stellen voor recreatie. Wel waar en wanneer dat geoorloofd is, natuurlijk, en op een verantwoorde manier.
Alles is een kostenpost
In principe financieren ‘wij’ de mountainbikeroute in Amerongen volledig zelf. Aanleg, onderhoud, borden en palen worden allemaal uit de opbrengst van de vignetten betaald. Om te kunnen fietsen zijn er in de praktijk ook indirecte kosten, onder meer voor voorzieningen als de parkeerplaats op de Bergweg. Een ideaal startpunt, die parkeerplaats, die ieder weekend (en veel doordeweekse dagen!) bomvol staat met auto’s met fietsendragers. Het onderhoud hiervan ligt bij Staatsbosbeheer zelf. Evenals het gezond houden van het bos door aanplanting of juist uitdunning, of het begaanbaar houden van dienstwegen.
Hoewel Staatsbosbeheer staat voor duurzaam bezoek – inclusief dus het toegankelijk maken voor mountainbikers – is de complete financiële opgave potentieel een lastige. Sinds een aantal jaren moet de organisatie zelf de broek ophouden. Eigen inkomsten komen uit verkoop (hout) en verpachting (land). Daarnaast stelt de provincie wat subsidie beschikbaar, maar laat dat nou nét niet voor mountainbikers bedoeld zijn. Precies dit gat is waar Specialized zich geroepen voelt in te springen. De komende drie jaar dragen ze financieel bij aan alles wat belangrijk is voor de route, maar niet door de routegebruikers zelf wordt gedekt.
Mountainbikers vóór de natuur
De afgelopen jaren, met pandemie en daaruit volgende lockdowns, hebben des te meer benadrukt hoe belangrijk het is dat mensen voor hun (gemoeds)rust de natuur in kunnen trekken. Tegelijkertijd is ook heel duidelijk geworden dat de druk op natuur in Nederland erg hoog is. Het beschermen van die natuur is eveneens een taak voor de beheerder-eigenaar. Dat is in ons aller belang, niet ten minste omdat het een mooiere, robuustere omgeving oplevert om door te rijden. Juist hierom levert de samenwerking tussen Staatsbosbeheer en Stichting MTB Utrechtse Heuvelrug ook projecten op die niet direct gerelateerd zijn aan het scheppen op de trails. Een mooi voorbeeld is de aanleg van een dassentunnel.
Tijdens een informatiebijeenkomst, onlangs georganiseerd door Specialized en Staatsbosbeheer, vertelt boswachter én fanatiek mountainbiker Rein Zwaan over hoe de nieuwe mountainbikeroute tot stand is gekomen, hoe die beheerd wordt, en welk ander belangrijk werk Staatsbosbeheer verricht
Op dit moment levert de opbrengst van de mountainbikevignetten namelijk ook een bijdrage aan natuur(herstel)projecten, onder leiding van Staatsbosbeheer. Enerzijds is dat in het belang van de omgeving waar we in biken. Minstens even belangrijk is echter het aspect goodwill. Door te helpen buiten onze eigen route’s, maken we als mountainbikers duidelijk dat we óók natuurliefhebbers zijn. En dat we de handen uit de mouwen steken voor de andere recreanten waar we het bos mee delen. Zo werkt de trailcrew het jaar door niet alleen aan de route voor ons, maar ook aan andere projecten er omheen.
Specialized Mountainbikeroute Amerongen
Zoals al eerder aangehaald ben je er met alleen goede intenties en noeste arbeid niet om mountainbikeroutes te onderhouden en een bijdrage te leveren aan de directe omgeving. Er komen nu eenmaal onherroepelijk kosten om de hoek kijken. Lokale partijen werden al betrokken bij het adopteren van routesecties, om zo met het opgehaalde sponsorgeld mountainbikeroutes ook financieel toekomstbestendig te maken én te houden.
Dat grotere partijen, zoals Cannondale in Zeist en nu Specialized in Amerongen, nu óók aanhaken is prijzenswaardig. En niet onlogisch: mountainbikeroutes faciliteren immers de afzetmarkt van hun producten. Tevens is het een ‘luxe’ die enkel grotere partijen kunnen zich veroorloven. Routepalen, parkeerplaatsen én twee aanplantingsprojecten tezamen zijn een grote deuk in het budget van een lokale MKB’er. Door de ondersteuning breder en grootser te trekken zorgt Specialized op direct én indirecte wijze dat het er voor ons als gebruiker leuker van wordt. Vooral het investeren in goodwill is een belangrijke zet in tijden waar we dat hard nodig lijken te hebben.
Soil Searching
Voor Specialized is ondersteuning van routebouw en directe omgeving dan ook totaal niet vreemd. Sinds enkele jaren is er onder leiding van Fanie Kok het Soil Searching programma. Deels draait dit om het sponsoren en ondersteunen van juist die mensen, die mountainbikepaden bouwen en onderhouden. Het gaat echter net zo goed om het om de plaatselijke natuur en de mensen die er wonen. Dat kan het Amerongse bos zijn, maar even goed het trailnetwerk en de boeren rondom de Kilimanjaro in Kenia.
Inmiddels is het Soil Searching-programma actief op alle (fietsbare) continenten. Het omvat enerzijds sponsoring van ambassadeurs – specifieke trailbouwers die een leidende rol hebben in een bepaalde regio – en van evenementen als onderhoudsdagen. Daarnaast zijn er Soil Searching-producten (onder andere banden) die heel specifieke inkomsten voor sponsoring genereren, evenals veilingen van fietsen voor specifieke doelen. (Zo werd een jaar terug nog een Specialized Enduro verloot voor Bikepark Mook).
Redactionele voetnoot: ondersteuning vanuit industrie: eigenlijk zéér logisch
Je kunt sponsoring van route’s afdoen als opportunisme van bedrijven. Deels is dat ook zo. De fietsindustrie ontleent immers z’n bestaansrecht aan het verkopen van spullen en die moeten wel ergens gebruikt kunnen worden. Als er geen of onvoldoende mountainbikeroutes zijn, dan merken bedrijven dat in hun portemonnee. En omgekeerd: keer op keer blijkt, dat het openen van een mountainbikeroute bij de fietswinkels in die regio tot meer mountainbike specifieke omzet leidt.
Dat Specialized z’n sponsoring veel breder trekt dan enkel wat routepalen onderhouden is daarom een significante ontwikkeling in onze belangenbehartiging. Er gaat dankzij de sponsoring van Specialized geld naar onze hobby. Maar met hun bijdrage gaat er tévens geld naar het algemeen belang. En ja, dat is een stukje slimme politiek waar we dankbaar om mogen zijn. Een mooier, gezond bos waar iedereen verantwoord mag recreëren is net zo goed in ons belang als dat van onze mede-recreanten. Juist mét de ondersteuning vanuit de industrie kunnen we met z’n allen op pad om mountainbiken (en gravelbiken) in de natuur duurzaam te houden….
Tekst: Eric Wictor
Foto’s: Joris Knapen
Bezoek de route zeer geregeld, echt keer op keer genieten, alsof je in Frankrijk bent. Mooi dat organisaties en vrijwiligers hier succesvol hun liefde en energie in stoppen. Qua drukte doordeweeks trouwens goed te doen, tip: https://druktemonitorutrecht.nl/